foodhappy

Välkommen hit för inspiration, tips och matglädje!

Hershey´s - en tugga god chokladhistoria

Publicerad 2009-04-29 11:25:37 i Receptbaser och matlagning

                                                        
 

Om du har köpt  Reese´s Peanutbuttercups, York Peppermints Patties, , Hershey´s Cookies n´Cream i svenska butiker, så kanske du inte visste om att du smaskat i dig en rejäl bit av chokladens uppkomst och historia. 
Hersheys är Usas mest kända chokladmärke, och har rötter så långt tillbaka som 1893 då Milton Hershey började använda choklad i olika karameller. Milton var envis och ville ta fram en produkt med kakao och mjölk, dvs den första riktiga mjölkchokladen. Han jobbade som besatt dag och natt på familjens eget mejeri där han testade olika recept, och 1899 lyckades han ta fram den allra första chokladkakan som sedan blev starten för Hershey´s chokladkakor.
Hershey´s hade då redan över 114 olika godissorter, bl.a  LeRoi de Chocolate, Petit Bouquets och Chocolate Croquettes. Choklad "segars" och "cigarettes" var enormt populära. De tillverkades för kvinnor så att de skulle ha ett alternativ till riktiga cigarrer. Redan då visste de att vägen till en kvinnas hjärta är med choklad.....


                                                  
Hershey´s lade sin tillverkning mitt i Pennsylvania, som kallas Dairy Farming Country, så att de alltid skulle ha nära tillgång till mjölk..
Idag är hela Pennsylvania känt för Hershey´s choklad- det finns till och med en enorm stad - Hershey Town- med nöjesfält, hotell och butiker fyllda till bredden med chokladpresenter av alla slag.
                                                  
                                 
                                              

Chokladen påstods vara bra för idrottsmän, och tillverkades som energybars som skulle ge bra energi och näringstillskott.
Reklamen visade ofta folk i farten med en chokladkaka i handen. Vad glad man skulle bli idag om någon sade att man borde äta 200 gr mjölkchoklad för att orka med dagen, det stämmer för många av oss...eller hur?  



                                              



Under ransontiden fick folk hålla igen och ta vara på vartenda gram mat, och choklad stod högt i kurs. 1945 fick amerikanska militären sin egen version av Hershey´s som skulle ge en rejäl energikick, klara höga temperaturer och svåra påfrestningar. Den blev så populär att  24 miljoner kakor fick produceras varje vecka!
Produkten blev lite kult och gjordes i ny tappning till astronauterna 1971 när Apollo 15 gjorde sin resa till månen.

Hershey´s är kända för många olika produkter idag, en av dem är Kisses. Det är lite kult att sitta och dra i pappsnöret som öppnar kyssen. Chokladkyssarna finns i många storlekar och det är inne att ge bort en jättekyss fylld med småkyssar. Man kan beställa den med mottagarens namn och ett meddelande på pappsnöret.
 
                                                    
I sortimentet finns massor med olika versioner av Reese´s, Hershey´s olika kakor och karameller. Deras presentförpackningar går inte av för hackor...vem skulle inte bli glad om denna burk stod på skrivbordet efter lunch?


                                             



Här i Sverige finns Hershey´s i flesta butiker nu för tiden,  Reese´s Peanutbuttercups, Jolly Rancher, Cookies n´Cream och Hershey Bars har blivit ett begrepp som folk känner till. Själv är jag tokig i alla snygga burkar som Hershey´s har fyllda med nya versioner på sina klassiska kyssar. Här är den nya Dark Raspberry Kisses, mörk krämig choklad med hallonsmak. 


                                             
                                           

Är man Reese´s frälst, tror jag att man blir rätt lycklig om man får en läcker box med Reese´s miniatyrer.

          
                            

Gå in och kolla själva på alla läckra sorter som Hershey´s har idag, mycket av det finns ju här redan. Håll tummarna, jag hoppas att det blir ännu mer att välja på! www.hersheys.com  

Supertaster gör jobbet vi alla drömmer om

Publicerad 2009-04-22 13:03:34 i Receptbaser och matlagning



I min bransch snubblar jag över många intressanta skribenter med otroliga jobb och arbetsvilkor.  Jag menar, visst skulle man tycka det var toppen om hela arbetveckorna bestod av ölprovning och provsmakning av ny spännande mat.
Det finns en lycklig kille som har just det jobbet, han heter James Norton och skriver för bl.a http://www.chow.com/ en sanslöst kul matsajt med recept, tips och recensioner av alla caféer och restauranger i hela Usa. Här skriver James regelbundet om allt matrelaterat, och varje måndag kan man läsa hans spalt Supertaster där han recenserar mat, dryck och godis innan produkterna ens hunnit ut i butik. Han får dessutom jobba med sin fru som är matfotograf.

- Jag har verkligen roligt och turen att få kombinera min kärlek för innovativa matprodukter med en stor portion humor.
Det händer att jag blir tvungen att ta i med hårdhandskarna och totalsåga produkter, men jag försöker vara rättvis och se vad ett företag försöker åstadkomma innan jag dömer ut dem helt. Det finns så många schyssta nya produkter som verkligen förtjänar en chans. 


Produkter som James gillar skarpt

  
Det finns ingen annan som kan förhandstipsa om en succé så säkert som James. Hans träffsäkerhet uppskattas och får många kommentarer från fans som följer hans upptäcksfärd genom amerikanska läskedrycker, öl och snacks.  
Han skräder inte orden när det är något han tycker är onödigt och rent av läskigt, spalterna får många skratt och skickas runt bland foodlovers. Färdigmaten är det han attackerat hårdast:
- Det ska mycket till för att jag ska äta färdigmat frivilligt, då ska den vara jäkligt bra. Jag har blivit glatt överraskad ett par gånger, faktiskt.
Men det är ju hårda tider, och man märker att folk lagar mer mat hemma. Jag och min fru gör ju det, för oss finns njutningen i att testa nya recept och prylar i köket. Det är viktigt att vi lär oss att ta vara på det vi har, odla eget, köpa av bönderna där vi bor. Jag gillar att gå på St. Pauls Farmer´s Market och handla fräscha grönsaker, gott bröd och kött. Back to basics.... 

James ser en enorm vändning i folks attityd gällande mat. När det kommer en helt onödig produkt som t.ex Oreo Dessert Pizza - en degbotten med ett ton socker på som ingen behöver- måste man undra vad det för ond person som tagit en klassiker som Oreo Cookies och förstört dem. 
                            
 Don´t mess with real Oreos- då får ni James Norton att göra! 

Om man ska följa nya produkter och trender långt innan vi ens hört talas om dem, så är Supertaster en guldgruva.
James bjuder på en hel del humor på köpet, produkttips har aldrig varit så här skojiga förut. Gå in varje måndag och kolla hans spalt:
http://www.chow.com/stories/88/category?tag=main_body;story_body


James har många järn i elden, en ny bok kommer under hösten " The Master Cheesemakers of Wisconsin" som kärleksfullt följer små osttillverkare från mejeri till butik- smakerna, historierna och människorna bakom produkterna. 
Han och hans fru Becca har gjort boken tillsammans, deras passion för mat genomsyrar hela deras vardag.
Lyckostar....


     
Ibland måste James ta det lugnt mellan provsmakningarna.
James har varit med om en del läskiga upplevelser också, kolla videon:
http://www.chow.com/stories/11552?tag=main_body;item-Story-11552

Klassiska snacks med evig koppling till Baseball - Cracker Jacks

Publicerad 2009-04-21 09:49:43 i Receptbaser och matlagning

                               

För de av er som älskar amerikansk Baseball och hört låten
" Take me out to the Ball Game", så kanske ni noterat följande textrader:

Take me out to the ball game,
Take me out with the crowd.
Buy me some peanuts and Cracker Jack,
I don't care if I never get back......

                             
                     Baksidan på ett poängkort  från 1907

Jack Norworth skrev texten på 15 minuter 1908 och den är nu den mest kända av alla låtar som spelas på Baseball- matcher i Usa.
Ni kanske undrar vad detta har med snacks att göra över huvudtaget?
Häng med här så ska jag förklara..

Cracker Jack,en blanding av popcorn, molass och jordnötter, uppfanns 1893 av F. W. Rueckheim och presenterades på en världsutsällning  för ett gäng försäljare. En av dem utbrast: This is crackerjack! Uttrycket betyder ungefär ypperligt gott, och blev namnet på en produkt som såldes i små kartonger på Major League baseball-matcher redan 1907. Att det sedan hamnade i en sångtext var nog mer en lyrisk slump så att säga, men Norworths sång är en klassiker som förmodligen gjort mer för Cracker Jacks än all kostsam marknadsföring i världen.  Klart att man blir en stor fan av Cracker Jack och tårögd varje gång man hör låten!

Cracker Jacks marknadsföring som i första hand riktade sig till barnen, vässades ytterligare när man lanserade små priser i form av figurer och miniatyrspel i kartonger redan 1912. 1914 kunde barnen samla speciella Baseball-kort, och det blev en fluga som bara kan jämföras med dagens Pokémonfeber.   

                                                               
 Baseballkort som fanns i Cracker Jacks redan 1914




                
                Priserna som idag har ett högt samlarvärde 

Jag minns när jag var liten, då slet man upp kartongen för att hitta "the prize" väl inslaget vaxat papper. Samlarvärdet på dessa småprylar visst vi ju inget om, men går man ut på Ebay kan man hitta Cracker Jack Prizes från 1912 och framåt som tingar en hel del pengar.  Inbitna samlare har till och med en förening,
http://www.crackerjackcollectors.com/collecting.htm  och de har utställningar och mässor varje år där de möts ( nästan som värsta Trekkies).
För mig är det rätt självklart att kolla in samlingarna och nicka drömmande åt alla saker jag minns att jag sett och önskat mig. Man kunde samla på kuponger och skicka in dem för att få stora Cracker Jack-prylar också. Jag minns att det fanns lunchboxar, kakburkar och till och med en radio:
                                                                                      
  Radion jag önskar mig än idag

Nu för tiden finns Cracker Jack i flera tappningar bl.a  stora påsar och originalkartongen, nostalgiker över hela världen njuter av sina knapriga nötter och popkorn med molasskandering och minns barndomens berlocker, miniböcker och flygplan till tonerna av Take me out to the Ball Game.
För är det någonting amerikanska företag har fattat,så är det att vägen till våra hjärtan är via barndomens nostalgi... och förkärlek för
sport.

                                        
  Reklam för Cracker Jack från 1927      

Recept och Matlagningskurser

Publicerad 2009-04-16 15:30:48 i Receptbaser och matlagning

                     www.elizabar.com

Jag har ofta förundrats över hur underfundigt butikskedjor i Usa och England skapat sina receptbaser och matlagningsvideos. Det är så kul att kunna välja och vraka bland goda idé och lösningar, till och med kunna slå upp ovanliga örter, termer, och produkter. Varje månad kommer min blogg att fyllas med länkar till butiker med bästa receptbaserna där ni kan botanisera och experimentera er fram. Alla sidorna är på engelska och jag hoppas så småningom att jag har ett par länkar till butiker här hemma i Sverige. Under tiden hoppas jag att ni kollar alla länkar jag lägger till, även de som hamnar på startsidan- man kan aldrig få för mycket inspiration när man lagar mat !    

Roligast just nu:
http://www.waitrose.com/
http://www.fairwaymarket.com/
http://www.balduccis.com/
http://www.sainsburys.co.uk/
http://www.dagnyc.com/
http://www.dinosaurbarbque.com/
http://www.wholefoodsmarket.com/

                    
                     http://www.elizabar.com/

Missa inte butikstoppen!

Publicerad 2009-04-16 09:10:20 i Receptbaser och matlagning

                             
Jag  är på resande fot så pass mycket att jag hinner snappa upp trender från New York, London och andra spännande städer innan vi ser dem här på hemmaplan. Det är kul att dela med sig av den informationen på bloggen så att ni kan följa med oss på våra upptäcksfärder. Bloggen ska alltid vara full av våra bästa upplevelser i butiker, caféer och varuhus. Helt nytt på bloggen blir därför den kommande Butikstoppen som ska tipsa om riktigt fina mataffärer med det lilla extra. Jag har varit i en hel del riktigt läckra matbutiker, foodmarkets och lyxiga matvadelningar runtom i världen och därför ska ni får veta mera om dessa butiker, men också få en chans att tipsa mig om era egna upplevelser här på hemmaplan.  
              

Varje månad plockar jag fram de butiker som verkligen utskiljer sig från mängden.

Det finns butiker som lägger ned hela sin själ på att göra sina butiker till inspirationsladdade upplevelser. Det är kul att lyfta fram människor som vågar och orkar löpa linan ut med ovanligt fina butikskoncept. Uppmuntran och entusiasm smittar av sig, och ni kan hjälpa mig att rösta fram era favoriter varje månad så handlarna får feedback.

Just nu tycker jag att man ska ta en titt på butiker i Usa och England för de har allt från basvaror till inhouse matlagningskurser och temakvällar med provning av olivoljor, ostar och kryddor mm. De flesta av dem har riktigt bra hemsidor med recept och tips, och videogenomgångar i styckning,tillagning, grillning och bakning. Man kan lära sig nya ingredienser och rätter på nolltid, snabbt och enkelt. Den typen av servicen är helt självklar och jag ser att den är något vi behöver mer av här hemma. 

          
                                   
Butikerna ni måste ta en titt på är bl.a:

Wegman´s www.wegmans.com
Eli Zabar www.elizabar.com
Fairway www.fairwaymarket.com
Whole Foods Market   www.wholefoodsmarket.com
Waitrose www.waitrose.com

De flesta butikskedjorna jag nämnt har också fantastiska mattidningar som är fulla av smakfulla bilder, recept och reportage från olika regioner där det finns små lokala producenter av t.ex kött, ost, sylt, kakor mm. Ni har väl märkt hur ofta Gordan Ramsey hojtar om att man ska " buy it from the locals!", han är en som verkligen slår ett slag för småbutiker, slaktare, fiskare och mejerier.  Budget varvas med lyx, allt får en plattform här. Kockar på spännande småkrogar får också en chans att synas, och i tider som dessa så är det ju viktigt att lyfta fram folk som vågar satsa allt på sina drömmar. Det är underbar läsning och man känner stor beundran för alla som sliter så hårt för det de tror på. 
                     
                                    
Engelsk Rumpstek med pikant sås på plommontomater, rostad mandel och grillad paprika. Gordon jublar!        

Så håll utkik, snart ska bloggen ger er Butikstoppen med de bästa butikerna vi har här hemma i Sverige. Maila gärna in era egna favoriter, så lovar jag att vi ska ta en titt på dem och ge dem en chans att synas! Love your local grocerystore!

Maila din röst till: emily@grays.se
 

  

Det är inne att äta hett...hett...hett.

Publicerad 2009-04-08 13:54:24 i


                                                     

Inför sommarens alla grillfester kommer givetvis många nya coola heta såser. Men det finns såser som är för de lite modigare, de som vågar tänja gränserna en hel del. I Usa kan man handla Hot Sauces av märken som Dave´s Insanity, 
Pain is Good, Blair´s Death Hot Sauces och Ass Kickin´och man fattar ju av namnen att detta inte är något för veklingar.
Vad sägs om Spontaneous Combustion Peanuts....perfekta snacks om man vill få fart på festen.
Det är rätt farliga grejer vi snackar om här, i vissa kretsar använder man heta såser som en utmaning kompiser emellan.
Tro mig, det kräver enorm övning innan man vänjer sig, men det som händer när man äter enormt heta kryddor är att hjärnan skickar ut endorfiner för att lindra känslan av smärta. Många upplever detta som både gott och behagligt, som de ju säger: Pain is good!   

             


Det finns en skala man kan gå efter för att veta exakt hur starka chilis man ska våga testa. 
Det är den vettigaste som finns för nybörjare, nämligen Scoville-skalan.
Här kan du lära dig vad som passar dina smaklökar, kom ihåg att det inte är meningen att man ska bränna sönder munnen när man provar hot sauces. 
Ni kan ju tänker er själva att om paprikor kan ligga på 0-100, så kanske man ska fundera väl och länge innan man hoppar från Tabasco till Habanero.
I Sverige hittar man en hel del riktigt heta såser, men jag rekommenderar att ni tar en liten Scoville-kurs innan ni köper Hot Sauces hejvilt.

                                                           
                                                Wilbur Scoville:           
                                The Scoville Scale

   Scoville skalan skapades av Wilbur Scoville för att mäta hettan i chilinfrukter.

The chili guide is the famous Scoville unit. Dedicated chile-heads and hot-sauce aficionados live by it.
Way back in 1912, a hothead named Wilbur Scoville came up with a way to measure the heat of chile peppers in the most straightforward way imagineable: he ground up chiles, diluted different quantities of the powder in sugar water, fed the dilutions to people and tested their reactions. (Wouldn't you have liked to be there for that?)

Capsaicins, which give hot peppers their hotness, are so potent in pure form that old Scoville had to break out the zeros: One part capsaicin per million rates 15 Scoville units. Once he had that starting point, Scoville wrote up a 1-10 scale of capsaicin concentrations, in multiples of one hundred, starting at 0 and topping off at a blistering 350,000. That's 35 percent capsaicin and 65 percent sugar water. (Some milk over here, please!)

16,000,000Pure capsaicin
350,000-577,000Red Savina Habanero
100,000-450,000Habanero, various types
50,000-100,000Thai, Chiletepin, Pepin
30,000-50,000Tabasco, Cayenne
15,000-30,000Chile de Arbol
5,000-15,000Serrano
2,500-6,000Jalapeno
1,000-1,500Ancho, Pasilla
500-1,000Anaheim
0-100Bell, Pimento

Inga habaneros för mig, Dave´s bok duger bra för tillfället. 

                                      
 
Ett presenttips som är ett kul alternativ till vinflaska eller blommor är ett set med såser till matlagning.                                                          
Ett kul märke är Scorned Woman ( Hånad Kvinna) med ordspråket " Bli inte förbannad- Ge igen!".
Här kan man testa heta smaker på en lagom nivå, och såserna fungerar bra som marinad och bordssåser. Jag har till och med använt dem i en pikant pastasås som alla uppskattade, den fick den där extra lilla kicken så att säga. Scorned Woman finns nu i Sverige och Blair´s Death kommer till The English Shop i nästa vecka. Under tiden tycker jag att ni ska träna tabellen ordentligt och gå sedan till http://www.hotsauceworld.com/ och http://www.painisgood.com/  så får ni veta mer om den galna trendiga Hot Sauce-världen. 

                      

Läckra kyssar varje gång med Before & After Mints

Publicerad 2009-04-04 15:00:11 i

                             
Senaste nytt på godisfronten är dessa snygga burkar med mintpastiller i olika smaker som garanterat tar bort alla spår av stark kryddig mat och vin. 
Before & After Mints är en fiffig liten produkt i en delad burk med två smaker, så du kan unna dig både mint och choklad efter maten utan ett uns socker! Jag gillar verkligen hur de lyckats göra en snygg praktisk burk i lagom storlek i så många olika smaker- lakrits,choklad,mandarin, kanel, körsbär, pepparmint, granatäpple, hallon och mango- så man kan gott samla på sig sina favoriter och ha med dem överallt. Before & After Mints finns i över 30 länder och de som samlar på dem använder burkarna till smart förvaring av allt från smycken till gitarrplektrum! Det är rätt coolt också att företaget ger ut Limited Editions av burkarna under t.ex Påsken och Fjärde Juli:     

                                       
                                    
Min favorit är nog ändå Mint & Granatäpple, för då kan jag vara lite nyttig samtidigt som jag får fräsch andedräkt....

                                                     
Before & After Mints kommer att finnas i svenska butiker snart, jag tippar att den blir en storsäljare eftersom den har smaker som passar alla.
Den känns nästan lika lyxig som ett sminketui dessutom.
Håll utkik, du vill vara först när de kommer!

Svensk köksmästare gör succé på Harvey Nichols

Publicerad 2009-04-01 15:06:42 i




På Harveys Nichols restaurang Fifth Floor Restaurant finns fräsch lyxig mat med koppling till det ypperliga sortimentet som finns i The Foodmarket på samma våningsplan. Bästa grönsakerna, fisk och skaldjur, kött och ostar ger den svenske köksmästaren Jonas Karlsson mycket att välja på när han ska sätta ihop sina fantasifulla menyer. Under våren blir det så klart mycket primörer, fisk och kött. Givetvis kommer merparten av råvarorna från engelska landsbygden, man månar om att lyfta fram de fina lokala produkterna från mejerier och gårdar. Lunchmenyn som gäller måndagar till lördagar innehåller en hel del smarrigt just nu:


Celeriac and apple soup, chive oil

Buffalo carpaccio, pepper oil, wild rocket leaves

Chicken terrine, Secrett's leaves and herb emulsion


Leek and truffle tart, mixed leaf salad

Harvey Nichols fishcakes, spinach, saffron and orange beurre blanc

Pure rare breed Aberdeen Angus, boeuf bourguignon


Royal Gala apple crumble and custard

Warm chocolate cake and Laverstoke ale ice cream

Blood orange sorbet, coconut and chocolate sticks

A selection of our finest British and continental cheeses

                                        

Smakkombinationer bygger på Jonas känsla för balans och hans mat är populär hos engelsmännen som gillar hans blandingar där han friskt vågat slänger in en fräsch grönsakspytt med gräddfil på menyn " Vegetable Pytt i Panna". Inför våren ser han fram emot att bjuda på rökt ål med bacon, stekt fläsk, pocherat ägg och äppelsallad.
- Visst blir det en del fisk, rökt lax och sill emellanåt, det är omtyckt av gästerna , säger Jonas.
Hans menyer har fått många svenskar att besöka The Fifth Floor, och en hel del kända skådespelare från hela världen syns bland gästerna. Så om du har vägarna förbi, pass på och njut av en riktig lyxlunch med kändisspaning.
Givetvis avslutas besöket med en rejäl shoppingrunda på The Foodmarket.
Man lever bara en gång.... 
                
    
foto: www.harveynichols.com

Om

Min profilbild

Emily Gray

emily@grays.se www.grays.se www.newsdesk.se/pressroom/grays

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela