foodhappy

Välkommen hit för inspiration, tips och matglädje!

Naturens hemliga vapen är här- BLK!

Publicerad 2012-05-28 10:16:39 i Receptbaser och matlagning




Nyligen kunde man läsa överallt om det nya hälsovattnet BLK, eller blk. som det står på flaskorna.
Självklart är det många som undrar man om det verkligen finns utrymme för ett nytt vatten som säger sig göra under för hela kroppen. Vad man vet med säkerhet är, att alla vatten med vitaminer som står prydligt uppradade  i butikskylarna och på gymen, innehåller massor med socker och väldigt lite ( om alls något) av det som utlovas i reklamen. Och är något jag skulle undvika när jag tränar och ska äta rätt, så är det extra socker, vilket finns i alla färgglada vitaminvatten. Tänk er själva, man går och tränar i en timme eller så, så sabbar man alltihopa med en flaska socker?? Nä, skulle inte tro det!

Jag har provat vattnet själv i ett par månader och märkt stora förbättringar som är tydliga. Man orkar mer, man mår så mycket bättre och allt påverkas i hela kroppen. Hår och naglar stärks, magen mår bättre, huden får lyster....För de andra som testat (familjen är helt såld på BLK) så märker de dessutom av att de har lättare att koncentrera sig och orkar på en helt annan nivå. 

Vad är då BLK ?

BLK är ett nytt vatten framtaget för att konkurrera med marknadens alla vitaminvatten som är laddade med socker och tillsatser. Fulvosyra tillsätts i källvatten, och har över 77 mineraler som kan avgifta kroppen från bl.a. tungmetaller och gifter och hjälper till att ta upp vitaminer och näringsämnen. Det är ett smart sätt att läka och ta hand om kroppen utan att få i sig en massa oönskade kalorier och färgämnen.

När man har varit sjuk, hängig, tränat eller festat så är BLK är en perfekt återställare. Är man klok så dricker man den innan man utsätter sig för påfrestningar så att kroppen är garderad. Fulvosyran behöver vi varje dag, den finns inte längre naturligt i allt vi äter, så vi bör försöka få i oss det på annat vis.

Fulvosyran ger vattnet den svarta färgen, många reagerar på färgen och tror att BLK smakar annorlunda än vanligt vatten. Men det smakar som vanligt vatten, fast fräschare. Det färgar inte av sig på tänderna, något som många tror.

Svenskar är både kräsna och misstänksamma mot färgämnen och tillsatser. BLK ger dem tillfälle att välja en dryck som hjälper kroppen att hitta en bra balans i tillvaron där man stressar och äter mat som inte är vidare nyttig. BLK är Functional Food när det är bäst. Om man vill ta hand om sig och vara garderad, så är fulvosyra en bra hjälp på vägen.

Testa BLK när du håller igång, vad det än må vara ( särskilt nu under student- och sommarfester!)
Tänk på vad du stoppar i dig, det kan bli första steget till ett roligare och sundare liv!

Sommarens godaste såser från Encona!

Publicerad 2012-05-15 09:44:11 i Receptbaser och matlagning


Den snygga präglade glasflaskan har blivit en symbol för kvalitet och läckra äkta smaker..

I över 40 år har Enconas heta såser tagits fram i Karibien med enbart nyplockade Scotch Bonnet och Habanerofrukter i kombination med lokala kryddblandingar. Deras läckra såser görs efter originalrecept med blandningar av de mest autentiska chillisorter, kryddor och ingredienser som passar till all möjlig matlagning och grillning.

De har hottat upp sitt sortiment under de senaste åren, och tagit in influenser från Thailand, Barbados och Louisiana, och har idag några av de bästa hotsåserna på marknaden. De har verkligen tänkt till, det finns såser för alla smaker - från sötstarka till superheta.

Såserna är underbart mångsidiga. De är perfekta kryddan på kött, kyckling, fisk, skaldjur och grönsaker, och används med fördel i wok och risrätter, dip och salladsdressingar. Bra också som en marinad, penslad under grillning, kan röras ned i soppor och grytor, eller helt enkelt används som läckra, vardagliga bordssåser.



Man kan alltid ge bort ett paket med grillsåser och chilliketchup till någon man gillar!


Som jag bloggade om förra veckan, så är trenden med spännade smaker enormt stor, och vill man ha mycket att välja på, så är det smart med lagom stora flaskor i många smaker. En hel värld av smaker att leka med!
Det finns en del att välja på, och ligger i en prisklass på runt 25-40kr styck som gör att man kan unna sig ett par stycken åt gång:

West Indian Hot Pepper - Görs enligt samma klassiska recept sedan 40 år, med bara de allra bästa Scotch Bonnet och Habanerofrukter som blandas med traditionella kryddor. Resultatet är en härligt eldig och fruktig smak av tropikerna.

West Indian Smooth Papaya Hot Pepper - Ett klassiskt recept sedan 40 år, även den. En kombination av Scotch Bonnet och Habanero med papayafrukt som ger en härligt mjuk och fruktig smak med rejäl hetta!

Jamaican Jerk BBQ - Jerk Spice är en speciell kryddblandning som fångar alla de stora smakerna från Jamaica. Den unika kombinationen av aromatiska kryddor och chilli ger en mild, kryddig smak som gör vardagsmat mycket godare. En räddare i nöden, den plockar fram smaken i allt man lagar.

Barbados Creole Pepper - Gjord efter ett traditionellt recept från Barbados, en unik blandning av Scotch Bonnet, Habanero, kryddor och senap som ger såsen en säregen färg och läcker syrlig smak.

Thai Chilli and Garlic - Inspirerad av ett klassiskt hotsaucerecept från kuststaden Sriracha, Thailand. Den är gjord på en speciell blandning av chilli och aromatisk vitlök, såsen har en varm kryddig "kick" som gör den till ett bra komplement till alla maträtter.

Thai Sweet Chilli Sauce -Efter ett klassiskt thailändskt recept, en blandning av chilli, vitlök och limejuice. En läcker kryddig sås med en söt chillismak, som funkar bra till alla österländska rätter och god till vardagsmaten.

Indian Sweet Mango Chilli - En exotisk kombination av mango och passionsfrukt  blandad med Habanero för en mild, söt smak som är härligt doftande och fruktig- fast med lagom hetta.

Louisiana Cajun Hot - Från ett traditionellt cajunrecept, med en unik blandning av cayennepeppar och kryddor som ger en het syrlig smak. Nice and hot!

Thai Chili och Ginger - Efter ett klassiskt thailändsk recept på chilli, syrlig limejuice och asiatisk ingefära som ger en extra kryddig "kick". Perfekt komplement i såser, och funkar bra i grytor och på bordet.

 


Såserna passar bra till matlagning och är snygga på bordet!


Man kan också ha de rejäla bordsflaskorna med kryddad ketchup, chillisåser och hotsauce som räcker länge och är praktiska att ställa fram. Smakerna i hotsaucen och sweet chilli är samma som i de smala glasflaskorna. De  är söta och kryddstarka, passar till grillat och kan användas i marinader också.






De andra smakerna i den familjen är:

American Chilli Ketchup - Gjord på en speciell blandning av tomatsås och chilli, vilket ger en god sås med en läcker, kryddig kick. Passar perfekt till hamburgarna.

Texan Chili BBQ - Efter ett äkta Texasrecept med en speciell blandning av chilli, örter och kryddor för en subtil, rökig smak och varm chillikick.


Sommaren är snart här, ladda med rätt grejer så blir den bättre än någonsin!



Trendrapport visar hur vi handlar

Publicerad 2012-05-08 12:53:28 i Receptbaser och matlagning

 

Hur vet vi vad som är riktigt inne och vad som är hopplöst ute inom mat och dryck? Varför väljer vi vissa nya produkter, är det en slump eller är vi medvetna om trender när vi shoppar? Lyckligvis finns det forskare som ägnar all sin tid åt att kartlägga vad vi konsumenter kommer att lägga våra slantar på. Med förvånande precision kan de avgöra vad som kommer att styra våra inköp och önskemål.

 

 

 

Nyligen kartlade Innova Market Insight alla nya trender som påverkar mat & dryckesmarknaden under 2012. De tog en ordentlig titt på vad vi helst handlar och vilka smaker som är mest inne just nu.

 

So what's up?


Nya smaktrender som är på gång under det kommande året är korsbefruktningar av matkulturer där man t.ex blandar chipotle och citrongräs ( rökt och asiatiskt ) Vi kommer se kryddiga etniska smaker som rökt paprika, chili lime, chipotle, jalapeño och buffalo wing-smaker som används i en mängd olika snacks. De används också i frön, nötter, chips, och torkade grönsaker. Konsumenterna vågar allt mer och testar kryddor och smaker från hela världen. Oavsett om det är aromatiska kryddor från Indien eller Asien eller en mängd chilisorter från Sydamerika. Brandsläckare, ja tack!

 


All världens mat kommer att finnas i våra kylskåp med spännande ingredienser och som streetfood!

Tänk er kubanskt, peruanskt, brasilianskt, malaysiskt, koreanskt, afrikanskt, pakistanskt och ostar och yoghurt från Libanon. Det koreanska köket blir mer tillgängligt för oss med ingredienser som gochujang (hot chili paste) och koreanska BBQ såser för att göra traditionella rätter som bulgogi och Kalbi, eller enkla mackor med gochujang kryddig majonnäs. Djärva smaker från det koreanska köket påverkar restaurangmenyer och butikernas utbud.


Vi gillar autentiska kryddblandningar. Till exempel, torkade curryblad, kryddmixar och pastes är viktiga ingredienser - helt självklara i smarta kryddkits för alla som vill laga exotiska rätter.


”Rent” är det nya Naturligt. Naturliga produkter blir regel snarare än undantag i de flesta västerländska butiker. Innova Market Insights såg en fördubbling av antalet produkter som använder ordet "rent" mellan 2008 och 2009 med ytterligare en tredjedel till 2010 och betydligt mer under 2011 .


Handla ”grönt” är en självklarhet. Företagens ansvar för miljön har en allt viktigare roll. Fokus ligger på att minska koldioxidutsläppen eller se över förpackningarnas material.


Location, location, location. Intresset för var livsmedel kommer ifrån har aldrig varit högre bland konsumenterna. Nu vill vi stödja lokala leverantörer, och vi bryr oss om äktheten i produkterna vi köper. Support your local farmer!


Seniorer är mer uppmärksamma. Företagen börjar tillgodose behoven hos seniorerna, både när det gäller förpackningars funktionalitet ( de ska vara lättöppnade!) och allmänna hälsoproblem. Nya EU-regler för märkning gynnar seniorer genom att förbättra tydlighet med synlig näringsinformation. Senaste nytt i USA är ”front-of-pack” märkning. Inga mer förstoringsglas, med andra ord!


Fyrtio är det nya Tjugo. Konsumenter mellan 40-65 år är intresserade av produkter som hjälper dem att upprätthålla en aktiv livsstil. De har blivit en stor målgrupp och har en hel del att säga till om! Just det, vi ska leva tills vi är över 100 år!


Mindre socker i drycker och fler nyttiga vattensorter kommer- Det dricks mer kokosvatten, nyttiga isteer och osockrade hälsovatten än någonsin. Energidrycker byts ut mot fräschare renare alternativ.

 


Vi är inte lättlurade – upp till bevis med vetenskapliga påståenden som anges på livsmedel. Löften är inte det samma som fakta....


Det finns en ny trend kring protein.
Under 2011 har intresset för protein i mat fått ökad betydelse när vi väljer vad vi äter. Livsmedelsproducenter letar efter sätt att odla växtbaserade proteiner som ger fler köttfria alternativ i butikerna. Produkter som hummus och grekisk yoghurt blir alltmer poppis



Om

Min profilbild

Emily Gray

[email protected] www.grays.se www.mynewsdesk.se/pressroom/grays

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela