foodhappy

Välkommen hit för inspiration, tips och matglädje!

Missa inte butikstoppen!

Publicerad 2009-04-16 09:10:20 i Receptbaser och matlagning

                             
Jag  är på resande fot så pass mycket att jag hinner snappa upp trender från New York, London och andra spännande städer innan vi ser dem här på hemmaplan. Det är kul att dela med sig av den informationen på bloggen så att ni kan följa med oss på våra upptäcksfärder. Bloggen ska alltid vara full av våra bästa upplevelser i butiker, caféer och varuhus. Helt nytt på bloggen blir därför den kommande Butikstoppen som ska tipsa om riktigt fina mataffärer med det lilla extra. Jag har varit i en hel del riktigt läckra matbutiker, foodmarkets och lyxiga matvadelningar runtom i världen och därför ska ni får veta mera om dessa butiker, men också få en chans att tipsa mig om era egna upplevelser här på hemmaplan.  
              

Varje månad plockar jag fram de butiker som verkligen utskiljer sig från mängden.

Det finns butiker som lägger ned hela sin själ på att göra sina butiker till inspirationsladdade upplevelser. Det är kul att lyfta fram människor som vågar och orkar löpa linan ut med ovanligt fina butikskoncept. Uppmuntran och entusiasm smittar av sig, och ni kan hjälpa mig att rösta fram era favoriter varje månad så handlarna får feedback.

Just nu tycker jag att man ska ta en titt på butiker i Usa och England för de har allt från basvaror till inhouse matlagningskurser och temakvällar med provning av olivoljor, ostar och kryddor mm. De flesta av dem har riktigt bra hemsidor med recept och tips, och videogenomgångar i styckning,tillagning, grillning och bakning. Man kan lära sig nya ingredienser och rätter på nolltid, snabbt och enkelt. Den typen av servicen är helt självklar och jag ser att den är något vi behöver mer av här hemma. 

          
                                   
Butikerna ni måste ta en titt på är bl.a:

Wegman´s www.wegmans.com
Eli Zabar www.elizabar.com
Fairway www.fairwaymarket.com
Whole Foods Market   www.wholefoodsmarket.com
Waitrose www.waitrose.com

De flesta butikskedjorna jag nämnt har också fantastiska mattidningar som är fulla av smakfulla bilder, recept och reportage från olika regioner där det finns små lokala producenter av t.ex kött, ost, sylt, kakor mm. Ni har väl märkt hur ofta Gordan Ramsey hojtar om att man ska " buy it from the locals!", han är en som verkligen slår ett slag för småbutiker, slaktare, fiskare och mejerier.  Budget varvas med lyx, allt får en plattform här. Kockar på spännande småkrogar får också en chans att synas, och i tider som dessa så är det ju viktigt att lyfta fram folk som vågar satsa allt på sina drömmar. Det är underbar läsning och man känner stor beundran för alla som sliter så hårt för det de tror på. 
                     
                                    
Engelsk Rumpstek med pikant sås på plommontomater, rostad mandel och grillad paprika. Gordon jublar!        

Så håll utkik, snart ska bloggen ger er Butikstoppen med de bästa butikerna vi har här hemma i Sverige. Maila gärna in era egna favoriter, så lovar jag att vi ska ta en titt på dem och ge dem en chans att synas! Love your local grocerystore!

Maila din röst till: [email protected]
 

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emily Gray

[email protected] www.grays.se www.mynewsdesk.se/pressroom/grays

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela