foodhappy

Välkommen hit för inspiration, tips och matglädje!

Trendigaste glassen smakar bacon!!

Publicerad 2009-06-15 12:37:55 i Receptbaser och matlagning

                       
                                       Baconglass, något för dig? 

                             Allt är tillåtet i krig och glasstillverkning! 

Jag är, som ni redan vet, nyfiken och mottaglig för det mesta som händer i matbranschen. Det är ju viktigt att ha ett öppet sinne och våga prova det mesta - så länge det inte är alldeles för långt ifrån mina smaklökars vanliga toleransnivå - och det ger en hel del spelrum kan jag lova.
Men nu blir jag fundersam, för det allra trendigast i USA är nu glass som smaksätts med det mest otänkbara.
Det som började som en debatt mellan glasstillverkare, har eskalerat till ett fullskaligt smakkrig där allt är tillåtet.
Klassiska smaker med kolasås, pekannötter, kakdeg och brownies anses vara trista och konservativa.
Så vad kommer nu?
Shock Cream!
Glasstillverkaren Humphry Slocombe i San Francisco erbjuder nu sina kunder glass med gåslever, hisbiscus och rödbetor, och bacon ( Låter som Willy Wonka haft ett finger med i spelet...).
Jeni´s Ice Creams i Ohio har glass som smakar Thai chili, getost och rostade röda bär. På Il Laboratorio del Gelato i New York blandar de ned wasabi, rostad sesamfrön och dragon i glassen. 

                     
                            
                          Glassen innehåller mer än du tror.....


Varför utmanar man kundernas smaklökar och längtan efter lite vanlig hederlig Rocky Road,egentligen?
- Jag jobbar inte med bakverk och sötsaker, jag utvecklar glass med sälta och karaktär, säger Jake Godby, ägaren av Humphry Slocombe.  

Okay, så de slåss inte om vem som kan vara värst...?

Rätta mig om jag har fel nu, men är det inte vi Ice Cream-lovers som ska räcka upp lilla handen här och hojta till? 
Rör inte min vaniljglass gjord med drösar ren vaniljstång och grädde!
Ibland är Old School, det goda som man är van vid alltså, heeelt okay.
Fräscha sorbeter och glass med bitar av fin choklad duger alldeles utmärkt för mig. 
Jag behöver inte äta middag först och sedan köra en repris som efterrätt....
Thank you very much!

           
               Jag litar på ungarna på bilden, de verkar ha koll på glassen...

Gå gärna in och kolla alla smaker som de här vildhjärnorna erbjuder, man kan hoppas att trenden inte hittar hit!
Under tiden håller jag mig till Ben & Jerry´s, de är killar som verkar veta vägen till en kvinnas hjärta! 

www.jenisicecreams.com
www.humphryslocombe.com
www.laboratoriodelgelato.com
 

Kommentarer

Postat av: winli

Publicerad 2010-08-25 08:26:07

Victory was short-lived, friendship is long!<strong><a href="http://www.monclerjacket-us.com/">moncler jacket</a></strong> We must learn to treasure!<strong><a href="http://www.monclerjacket-us.com/">moncler jackets</a></strong>Where there is a will,there is a way! <strong><a href="http://www.monclerjacket-us.com/">moncler</a></strong>I believe!



Postat av: Johan Fredin i skogen

Publicerad 2010-09-08 20:06:58

Hej jag kom in här på din blogg för jag letade efter någon som sålde Root Beer i Sverige, andra sorter än White Rock som verkar finnas på de flesta City Gross för den är för svag smak.



Vissa av de här glassarna verkar goda, hibiscus låter ju inte ens särskilt konstigt, hibiskuste är vanligt i Egypten och Sudan.

Men chili glass låter gott, helst inte bara chili, chili choklad låter gott och lär kännas intressant i munnen, kall glass och "het" chili.

Postat av: Johan Fredin i skogen

Publicerad 2010-09-10 13:24:27

Hej jag kom in här på din blogg för jag letade efter någon som sålde Root Beer i Sverige, andra sorter än White Rock som verkar finnas på de flesta City Gross för den är för svag smak.



Vissa av de här glassarna verkar goda, hibiscus låter ju inte ens särskilt konstigt, hibiskuste är vanligt i Egypten och Sudan.

Men chili glass låter gott, helst inte bara chili, chili choklad låter gott och lär kännas intressant i munnen, kall glass och "het" chili.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emily Gray

[email protected] www.grays.se www.mynewsdesk.se/pressroom/grays

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela