foodhappy

Välkommen hit för inspiration, tips och matglädje!

Supertaster gör jobbet vi alla drömmer om

Publicerad 2009-04-22 13:03:34 i Receptbaser och matlagning



I min bransch snubblar jag över många intressanta skribenter med otroliga jobb och arbetsvilkor.  Jag menar, visst skulle man tycka det var toppen om hela arbetveckorna bestod av ölprovning och provsmakning av ny spännande mat.
Det finns en lycklig kille som har just det jobbet, han heter James Norton och skriver för bl.a http://www.chow.com/ en sanslöst kul matsajt med recept, tips och recensioner av alla caféer och restauranger i hela Usa. Här skriver James regelbundet om allt matrelaterat, och varje måndag kan man läsa hans spalt Supertaster där han recenserar mat, dryck och godis innan produkterna ens hunnit ut i butik. Han får dessutom jobba med sin fru som är matfotograf.

- Jag har verkligen roligt och turen att få kombinera min kärlek för innovativa matprodukter med en stor portion humor.
Det händer att jag blir tvungen att ta i med hårdhandskarna och totalsåga produkter, men jag försöker vara rättvis och se vad ett företag försöker åstadkomma innan jag dömer ut dem helt. Det finns så många schyssta nya produkter som verkligen förtjänar en chans. 


Produkter som James gillar skarpt

  
Det finns ingen annan som kan förhandstipsa om en succé så säkert som James. Hans träffsäkerhet uppskattas och får många kommentarer från fans som följer hans upptäcksfärd genom amerikanska läskedrycker, öl och snacks.  
Han skräder inte orden när det är något han tycker är onödigt och rent av läskigt, spalterna får många skratt och skickas runt bland foodlovers. Färdigmaten är det han attackerat hårdast:
- Det ska mycket till för att jag ska äta färdigmat frivilligt, då ska den vara jäkligt bra. Jag har blivit glatt överraskad ett par gånger, faktiskt.
Men det är ju hårda tider, och man märker att folk lagar mer mat hemma. Jag och min fru gör ju det, för oss finns njutningen i att testa nya recept och prylar i köket. Det är viktigt att vi lär oss att ta vara på det vi har, odla eget, köpa av bönderna där vi bor. Jag gillar att gå på St. Pauls Farmer´s Market och handla fräscha grönsaker, gott bröd och kött. Back to basics.... 

James ser en enorm vändning i folks attityd gällande mat. När det kommer en helt onödig produkt som t.ex Oreo Dessert Pizza - en degbotten med ett ton socker på som ingen behöver- måste man undra vad det för ond person som tagit en klassiker som Oreo Cookies och förstört dem. 
                            
 Don´t mess with real Oreos- då får ni James Norton att göra! 

Om man ska följa nya produkter och trender långt innan vi ens hört talas om dem, så är Supertaster en guldgruva.
James bjuder på en hel del humor på köpet, produkttips har aldrig varit så här skojiga förut. Gå in varje måndag och kolla hans spalt:
http://www.chow.com/stories/88/category?tag=main_body;story_body


James har många järn i elden, en ny bok kommer under hösten " The Master Cheesemakers of Wisconsin" som kärleksfullt följer små osttillverkare från mejeri till butik- smakerna, historierna och människorna bakom produkterna. 
Han och hans fru Becca har gjort boken tillsammans, deras passion för mat genomsyrar hela deras vardag.
Lyckostar....


     
Ibland måste James ta det lugnt mellan provsmakningarna.
James har varit med om en del läskiga upplevelser också, kolla videon:
http://www.chow.com/stories/11552?tag=main_body;item-Story-11552

Kommentarer

Postat av: Stina

Publicerad 2009-04-24 12:36:06

Hej!

Jo jag vet att Ica Torgkassen i Uppsala har Cherry Coke ibland faktiskt :) Fast de tar slut fort verkar det som. Och jag undrar varför det bara är små burkar dom tar in? Varför inte stora PET-flaskor? :) Jag kan absolut skriva ett inlägg om Grays och Cherry Coke :) Sen har jag en annan fråga, förut fanns ju Grays American Food Store här i Uppsala, varför finns inte det längre?

Mvh Stina ^^

Postat av: Mina

Publicerad 2009-04-26 13:10:59

Hej, jag undrar ifall det finns någon Grays food store-affär i sthlms trakten? Jag vet med mig att det tidigare fanns en i odenplan samt gamla stan? Vet dock ej ifall de finns kvar? Jag skulle vara tacksam för svar eftersom jag tänkt inhandla massor till en kommande amerikans tema fest.//Mina

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emily Gray

[email protected] www.grays.se www.mynewsdesk.se/pressroom/grays

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela