foodhappy

Välkommen hit för inspiration, tips och matglädje!

Klassiska snacks med evig koppling till Baseball - Cracker Jacks

Publicerad 2009-04-21 09:49:43 i Receptbaser och matlagning

                               

För de av er som älskar amerikansk Baseball och hört låten
" Take me out to the Ball Game", så kanske ni noterat följande textrader:

Take me out to the ball game,
Take me out with the crowd.
Buy me some peanuts and Cracker Jack,
I don't care if I never get back......

                             
                     Baksidan på ett poängkort  från 1907

Jack Norworth skrev texten på 15 minuter 1908 och den är nu den mest kända av alla låtar som spelas på Baseball- matcher i Usa.
Ni kanske undrar vad detta har med snacks att göra över huvudtaget?
Häng med här så ska jag förklara..

Cracker Jack,en blanding av popcorn, molass och jordnötter, uppfanns 1893 av F. W. Rueckheim och presenterades på en världsutsällning  för ett gäng försäljare. En av dem utbrast: This is crackerjack! Uttrycket betyder ungefär ypperligt gott, och blev namnet på en produkt som såldes i små kartonger på Major League baseball-matcher redan 1907. Att det sedan hamnade i en sångtext var nog mer en lyrisk slump så att säga, men Norworths sång är en klassiker som förmodligen gjort mer för Cracker Jacks än all kostsam marknadsföring i världen.  Klart att man blir en stor fan av Cracker Jack och tårögd varje gång man hör låten!

Cracker Jacks marknadsföring som i första hand riktade sig till barnen, vässades ytterligare när man lanserade små priser i form av figurer och miniatyrspel i kartonger redan 1912. 1914 kunde barnen samla speciella Baseball-kort, och det blev en fluga som bara kan jämföras med dagens Pokémonfeber.   

                                                               
 Baseballkort som fanns i Cracker Jacks redan 1914




                
                Priserna som idag har ett högt samlarvärde 

Jag minns när jag var liten, då slet man upp kartongen för att hitta "the prize" väl inslaget vaxat papper. Samlarvärdet på dessa småprylar visst vi ju inget om, men går man ut på Ebay kan man hitta Cracker Jack Prizes från 1912 och framåt som tingar en hel del pengar.  Inbitna samlare har till och med en förening,
http://www.crackerjackcollectors.com/collecting.htm  och de har utställningar och mässor varje år där de möts ( nästan som värsta Trekkies).
För mig är det rätt självklart att kolla in samlingarna och nicka drömmande åt alla saker jag minns att jag sett och önskat mig. Man kunde samla på kuponger och skicka in dem för att få stora Cracker Jack-prylar också. Jag minns att det fanns lunchboxar, kakburkar och till och med en radio:
                                                                                      
  Radion jag önskar mig än idag

Nu för tiden finns Cracker Jack i flera tappningar bl.a  stora påsar och originalkartongen, nostalgiker över hela världen njuter av sina knapriga nötter och popkorn med molasskandering och minns barndomens berlocker, miniböcker och flygplan till tonerna av Take me out to the Ball Game.
För är det någonting amerikanska företag har fattat,så är det att vägen till våra hjärtan är via barndomens nostalgi... och förkärlek för
sport.

                                        
  Reklam för Cracker Jack från 1927      

Kommentarer

Postat av: Amanda

Publicerad 2009-04-21 19:40:17

Haha, okej! Tack så mycket för tipset! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emily Gray

[email protected] www.grays.se www.mynewsdesk.se/pressroom/grays

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela