foodhappy

Välkommen hit för inspiration, tips och matglädje!

Julens godaste senap och annat gott från Tomten

Publicerad 2010-12-10 21:08:43 i Receptbaser och matlagning


Tomtemor tänkte till...

Jag blir alldeles själaglad av att se att fransmännen skapat en lyxig senap med pepparkakskryddor som man kan smaksätta julen med. Tänk att använda Pommerys ljuvliga pepparkakssenap till skinka, i varma mackor, eller i en gryta! Supermums med helt rätt julkänsla, och ärligt talat så använder jag gladeligen en pikant senap i det mesta av min matlagning. Senapspanerad kycklingen fylld med färskost som man steker med svamp, Pepparstek med en krämig senap- och pepparotsfyllning...Prova Pommerys senap i övrigt som en basvara i skafferiet, lite lyx som man kan unna sig nu när den sibiriska kylan lamslagit hela landet.

En till smart sak att tänka på: Ta vara på pepparkakskross och använd i glass och till hemmagjorda cheesecakes, jag använder alltid ett par pepparkakor ihop med digestivekex för att få en lite krispig botten med läcker smak.
Man ska inte snåla när man gör en cheesecake till julen - tänk er en luftig, hög variant med inslag av choklad, polkagris, med ett lager vit chokladmousse och toppad med choklad- och polkabitar.


Jag tror att Tomten varit framme och nallat lite....


Det finns ju en hel del sätt att vinna mitt desserthjärta, och jag trillar som en fura varje gång någon nämner en chokladcheesecake. Ska det vara så väljer jag helst en riktig godbit med Godivachoklad:


Min....bara min!



Jag kanske kan nöja mig med en vanlig cheesecake om jag absolut måste, men då måste den vara en riktig amerikansk med "all the trimmings". Jag hoppas att min vän Manuela på Passion4baking förstår att min jul inte blir riktigt fullkomlig utan en tiopoängare:


Dark Chocolate Cheesecake..precis det doktorn ordinerade!

Avslutningsvis vill jag visa den ultimata cheesecaken, gjord med Reese's Peanutbutter Cups, kolakräm, choklad och creamcheese. Man kan göra massor med läckra bakverk med Reese's, ha i muffins och cookies, men detta slår det mesta..


Om jag springer två mil om dagen så....

Jag drömmer om den dag då det finns en äkta cheesecakebutik i Sverige. Helst på lagom avstånd så jag hinner gå typ en halv mil mellan tuggorna. Under tiden är jag nyfiken på hur många som gör gudomliga cheesecakes här hemma, hör av er - jag vill hitta ett cheesecakeproffs som kan överraska mig!

Titta på mer :

www.passion4baking.com

http://www.hersheys.com/pieces/products.aspx#/REESE%E2%80%99S-PIECES

http://www.hersheys.com/reeses.aspx?HG_ID=RES_018

http://www.moutarde-de-meaux.com/3-la-gamme-moutarde-250g/58-la-moutarde-pain-epices-pommery-250-g.htm









Kommentarer

Postat av: Emma

Publicerad 2010-12-20 23:40:30

Viktväktarna gör en cheesecake som faktiskt är himla god, och ganska snål på kalorier dessutom! (Fast ingenting slår ju den riktiga amerikanska varan)



http://www.viktvaktarna.se/food/rcp/index.aspx?recipeid=125

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emily Gray

[email protected] www.grays.se www.mynewsdesk.se/pressroom/grays

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela