foodhappy

Välkommen hit för inspiration, tips och matglädje!

Vackra saker som inspirerar till matlagning...

Publicerad 2010-11-02 12:12:51 i Receptbaser och matlagning


Ibland glömmer man bort hur viktigt det är att ha färgkickar i köket som piggar upp. Så här års blir jag extra medveten om hur mycket jag behöver kaffe, snygga saker och ett gott humör...
Smegs snygga kylskåp är ett perfekt exempel på retrodesign med skön humor - "Coolt 50-tal och dessutom av högsta kvalitet, från italienska Smeg. När deras kylskåp i retrostil presenterades år 1997 blev det en succe. Idag finns FAB28 i tio enfärgade varianter och så de två extra coola handmålade dörrarna med brittiska flaggan eller Paul Smith inspirerade dörren. Priset är cirka 13.995 kr. Kolla in: www.smeg.se



Jag är väldigt förtjust i "Retro möter nutid" i köksdesign, här kan man se en blandning av 40 och 60-tal.
Lutande köksskåp är plötsligt inne igen, liksom storrutiga dinergolv.   



Maten skulle bli så mycket roligare att laga om jag hade min Aga-spis..
Det är värt varenda krona att ha denna trotjänare- man kan låta den gå i arv!



Tänk vad enkelt livet kan vara om man har rätt grejor i köket, och är de så här snygga som Kenwoods mixar ska de stå framme så klart. Blankpolerade och redo för nya köksuppdrag.




Jag önskar mig en kaffemaskin med kapslar, gärna en sådan som denna med ångrör. Det skulle bli mer fikande och mer skapande kan jag lova. 1499 kr är ju inga pengar för denna snygging från CupiCup.

 

 

Ibland är det toppen att ha en liten smörgåsgrill som denna från OBH Nordica för 249 kr. den tar ingen plats och är perfekt för en macka i taget, finns i rött, lime och svart också. Så liten att man kan köpa flera....

 

Årets julklapp för mig och min matlagande man är ett proffsigt knivset som detta från F.A. Porsche för 6750 kr. Den innehåller 10 knivar plus slipsten: kockkniv P1, Japansk kockkniv P2, Japansk kock och grönsakskniv P3, Liten kockkniv P4, Tranchérkniv P5, Brödkniv P6, Filékniv P7, Urbeningskniv P8, Skalkniv P9, Ost och tomatkniv P10, Knivväska samt Slipsten. Japanskt 301 stål i bladet och 18/10 i handtaget.

"Type 301 är en ny serie köksknivar vars design saknar motstycke. Knivarna är designade av F.A. Porsche. Det tog honom fyra år att utveckla den ergonomiska designen i samarbete med professionella kockar. Handflatan är platt och därför blev även handtaget platt. Bladet och handtaget är integrerade i varandra. Metallpärlan på vardera sidan av kniven markerar var handtaget slutar och ger dig dessutom ett suveränt tumme-pekfinger grepp. Det exceptionellt breda handtaget sitter som gjutet mot handflatan".

Med tanke på hur vassa dessa knivar är, så är det bra att man har ett bra grepp så man undvikar att sätta tummen på fel ställe när man leker kulinarisk ninja.

 

 

Ett helt set Le Creuset ska inhandlas när vi får vårt nya kök- självklart ska vi ha en liten hjärtformad gryta för de dagar då man lagar mat med extra omtanke och kärlek. Den lille sötnose kostar 1199 kr, och är en estetisk och praktiskt gryta att ge bort eller ha själv.

"Ger extra känsla till köket och till bordet. Vacker att servera en mustig gryta eller kall gazpacho i. En bra gjutjärnsgryta tillåter mångsidig kökskonst som stekning, pochering, rostning, bakning och marinering. Den består av emaljerat gjutjärn som är lätt att rengöra, inte tar upp smak eller färg och har goda värmeledande egenskaper. Handtaget av fenolbaserad plast är värmeresistent upp till 200 grader."

Lite god kvalité i köksskåpen ger mig mer lust och glädje i köket- visst är det skönt att unna sig rejäla grytor och maskiner som blir grunden för middagar till vardag och fest.

Så nu vet ni vad jag önskar mig i julklapp....

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emily Gray

[email protected] www.grays.se www.mynewsdesk.se/pressroom/grays

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela