foodhappy

Välkommen hit för inspiration, tips och matglädje!

Lyx och amerikansk vardag på Arno Livs i Trollbäcken

Publicerad 2011-08-18 13:32:03 i Receptbaser och matlagning



Man märker att svenskar satsar hårt på matlagning, se bara på hur våra matbutiker kämpar med att ge kunderna det där lilla extra. En butik som verkligen lyckas är Arno Livs i Trollbäckens Centrum utanför Stockholm. Här gör man allt för att hålla sig uppdaterad, och vågar sig på nya spännande produkter från hela världen.


Arno Livs satsar på ett stort sortiment från Gray's American Stores

Ulf Minchell
, butikschef på Arno Livs, berättar hur man fått positiv respons på det amerikanska sortimentet från Gray's American Stores:
- Vi har snart  fyra sektioner med amerikanska produkter. Under sommaren satsade vi på en speciell BBQ-hörna med såser och tillbehör  från Gray's också. Då sålde vi massor med Hunt's och Bullseye-såser, och alla produkterna drog till sig kunderna som magneter. Folk handlar bara mer och mer nu, säger Ulf.


Testa goda Ribs med Hunt's BBQ eller Bullseye såsers från Gray'- en given hit..

De amerikanska produkterna är inte direkt bundna till årstider heller, man kan ju använda BBQ-såser i matlagning året runt, drinkmixar till fest och brunch och självklart så är ju snacks, godis och läskedrycker storsäljare hela året.


Bästa brunchen får du med riktiga amerikanska pancakes & syrup från Mississippi Belle!

I övrigt ser man på Arno Livs att givna produkter som Mississippi Belle Pancake Mix och Pancake Syrup blivit enormt stora. De bokstavligen flyger av hyllan, liksom de klassiska läskedryckerna Mountain Dew, Vanilla Coke och Snapple. Ulf ser en självklar koppling till svenskars förkärlek för amerikansk kultur.


Trendiga läskedrycker från USA, hetare än någonsin..

- Man ser ju att t.ex. Reeses Peanutbutter Cups och Skittles säljer som tåget, och jag tror att det är för att folk känner igen dem från tv-serier och filmer, säger Ulf.


Riktiga klassiker från Hershey's - nu på godishyllorna i hela Norden!

Arno Livs har stolt personal som gillar när det duggar tätt med nyheter på hyllorna. Ulf berättar att man tycker att det är viktigt för butiken att kännas unik (han använder ett schysst uttryck- butiksunik) och att erbjuda kunderna samma upplevelse som på  t.ex Söderhallarna eller Östermalmshallen. Smart tänkt, för man vill ju kunna blanda sina vardaginsköp med sina lyxinköp. Bor man utanför tullarna, så måste man kunna slå alla flugor i en smäll utan att åka hela vägen in till stan varje gång man blir sugen på bra kött, ostar och utländska specialitéer. Allt fler butiker ut i landet tänker som Arno Livs, som har över 14000 artiklar i sitt sortiment- en avsiktlig blandning av dyrt och klipp för att nå så många kunder som möjligt.

- Vi hade rykte om oss att vara en dyr butik förut, men vi har jobbat in ett nytt sortiment med lågprisklipp så att alla kunder hittar något som passar. Det har bidragit till att vi fått nästan 1000 fler kunder som handlar här per vecka, säger Ulf.


Fina ostar, läckert bröd, goda oljor och pasta ligger på säljtoppen...

Vad är det som säljer bäst bland de utländska produkterna då? Jag blir inte direkt förvånad över att Ulf snabbt konstaterar att det italienska utbudet säljer stadigt sedan länge. Folk älskar bra pasta, goda oljor och bra såser ihop med goda ostar och parmaskinka. Jag skulle leva på det om jag fick - om jag aldrig mer tänkt ha på mig baddräkt eller mina älsklings-Levi's...


Det är kul att handla i fina välsorterade butiker...

Ändå menar Ulf att de amerikanska produkterna upplevs som de mest intressanta och nyskapande. Folk kommer tillbaka efter de testat något och köper mer, bjuder kompisar och de köper samma produkter. När djungeltrumman gjort sitt så ser Ulf att de säljer för nästan 8000 kr i veckan av det amerikanska sortimentet. Att en butik utanför stan kan höja sin omsättning med 32 000 kr per månad på amerikanska livsmedel kan verka en smula otroligt, men detta är ett perfekt exempel på hur smart nischtänkande kan locka kunderna att spendera en extra slant, och bli enormt butikslojala för att de hittar allt de vill ha på ett och samma ställe.

- Först hade vi ju nischat oss lite som en dyr butik med ett exklusivt utbud som kunde tävla med fina mataffärer på Östermalm. Men vi har avsiktligt gjort plats för båda kundgrupperna sedan nyår, och man kan säga att vi är både dyra och billigare! Här kan du köpa allt från hängmörat till billiga falukorvar, säger Ulf.

Passar mig perfekt, jag vill ju handla alla mina favoriter i ostdisken, mina rökta räkor, hembakat knäckebröd, Levainbröd och göra riktiga klipp bland grönsaker och köttbitar. Det blir så mycket roligare att handla i en butik som verkligen tänker på allt från A till Ö!

Kolla in Arno Livs: http://www.arno.vi-butikerna.se/frameset.asp



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emily Gray

emily@grays.se www.grays.se www.newsdesk.se/pressroom/grays

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela