foodhappy

Välkommen hit för inspiration, tips och matglädje!

Trendrapport visar hur vi handlar

Publicerad 2012-05-08 12:53:28 i Receptbaser och matlagning

 

Hur vet vi vad som är riktigt inne och vad som är hopplöst ute inom mat och dryck? Varför väljer vi vissa nya produkter, är det en slump eller är vi medvetna om trender när vi shoppar? Lyckligvis finns det forskare som ägnar all sin tid åt att kartlägga vad vi konsumenter kommer att lägga våra slantar på. Med förvånande precision kan de avgöra vad som kommer att styra våra inköp och önskemål.

 

 

 

Nyligen kartlade Innova Market Insight alla nya trender som påverkar mat & dryckesmarknaden under 2012. De tog en ordentlig titt på vad vi helst handlar och vilka smaker som är mest inne just nu.

 

So what's up?


Nya smaktrender som är på gång under det kommande året är korsbefruktningar av matkulturer där man t.ex blandar chipotle och citrongräs ( rökt och asiatiskt ) Vi kommer se kryddiga etniska smaker som rökt paprika, chili lime, chipotle, jalapeño och buffalo wing-smaker som används i en mängd olika snacks. De används också i frön, nötter, chips, och torkade grönsaker. Konsumenterna vågar allt mer och testar kryddor och smaker från hela världen. Oavsett om det är aromatiska kryddor från Indien eller Asien eller en mängd chilisorter från Sydamerika. Brandsläckare, ja tack!

 


All världens mat kommer att finnas i våra kylskåp med spännande ingredienser och som streetfood!

Tänk er kubanskt, peruanskt, brasilianskt, malaysiskt, koreanskt, afrikanskt, pakistanskt och ostar och yoghurt från Libanon. Det koreanska köket blir mer tillgängligt för oss med ingredienser som gochujang (hot chili paste) och koreanska BBQ såser för att göra traditionella rätter som bulgogi och Kalbi, eller enkla mackor med gochujang kryddig majonnäs. Djärva smaker från det koreanska köket påverkar restaurangmenyer och butikernas utbud.


Vi gillar autentiska kryddblandningar. Till exempel, torkade curryblad, kryddmixar och pastes är viktiga ingredienser - helt självklara i smarta kryddkits för alla som vill laga exotiska rätter.


”Rent” är det nya Naturligt. Naturliga produkter blir regel snarare än undantag i de flesta västerländska butiker. Innova Market Insights såg en fördubbling av antalet produkter som använder ordet "rent" mellan 2008 och 2009 med ytterligare en tredjedel till 2010 och betydligt mer under 2011 .


Handla ”grönt” är en självklarhet. Företagens ansvar för miljön har en allt viktigare roll. Fokus ligger på att minska koldioxidutsläppen eller se över förpackningarnas material.


Location, location, location. Intresset för var livsmedel kommer ifrån har aldrig varit högre bland konsumenterna. Nu vill vi stödja lokala leverantörer, och vi bryr oss om äktheten i produkterna vi köper. Support your local farmer!


Seniorer är mer uppmärksamma. Företagen börjar tillgodose behoven hos seniorerna, både när det gäller förpackningars funktionalitet ( de ska vara lättöppnade!) och allmänna hälsoproblem. Nya EU-regler för märkning gynnar seniorer genom att förbättra tydlighet med synlig näringsinformation. Senaste nytt i USA är ”front-of-pack” märkning. Inga mer förstoringsglas, med andra ord!


Fyrtio är det nya Tjugo. Konsumenter mellan 40-65 år är intresserade av produkter som hjälper dem att upprätthålla en aktiv livsstil. De har blivit en stor målgrupp och har en hel del att säga till om! Just det, vi ska leva tills vi är över 100 år!


Mindre socker i drycker och fler nyttiga vattensorter kommer- Det dricks mer kokosvatten, nyttiga isteer och osockrade hälsovatten än någonsin. Energidrycker byts ut mot fräschare renare alternativ.

 


Vi är inte lättlurade – upp till bevis med vetenskapliga påståenden som anges på livsmedel. Löften är inte det samma som fakta....


Det finns en ny trend kring protein.
Under 2011 har intresset för protein i mat fått ökad betydelse när vi väljer vad vi äter. Livsmedelsproducenter letar efter sätt att odla växtbaserade proteiner som ger fler köttfria alternativ i butikerna. Produkter som hummus och grekisk yoghurt blir alltmer poppis



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emily Gray

[email protected] www.grays.se www.mynewsdesk.se/pressroom/grays

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela